Hemsida vs Facebooksida, behöver man ha båda?

Företagssidor på Facebook börjar bli mer och mer vanligt och idag är det väldigt enkelt att komma igång med en företagssida på Facebook, några klick så är du igång och kan börja publicera innehåll genom både dator och mobiltelefon. Men det räcker inte att bara ha en Facebooksida till sitt företag.

Jag stöter ofta på mindre företag som har struntar i att ha en egen hemsida och som bara använder sig av en företagssida på Facebook. Det tråkiga med Facebook är att det det finns över två miljarder användare ( ja ni hörde rätt) registrerade men man når inte ut till en bråkdel av användarna. Du når inte ens ut till alla som har gillat din Facebooksida.

Facebooks algoritm är din fiende

De flesta vet att om du publicerar något i ditt flöde på Facebook så visas den inte direkt för alla utan Facebook har en egen algoritm för att pumpa ut inlägg på sidan, men om någon går in på din tidslinje/profil så visas allt i rätt ordning. Det är likadant för företagssidor.

Hur Facebooks algoritm fungerar är det ingen som vet även om det finns massvis med människor som försöker lista ut det och som säger att de vet. Det är lika hemliga som Google är med deras algoritm.

Att ha en företagssida på Facebook är bra, det är enkelt att kommunicera med sina följare/kunder genom exempelvis Messenger och att få en relation med sina kunder. Men det är bättre att bygga basen runt en riktigt hemsida.

Ha en hemsida som grund i din onlineprofil

Först och främst om man har en hemsida så har man en domän och en domän använder man även till sin e-post, exempelvis namn@domän.se och då har man genast gjort ett proffsigare intryck för kunden än att istället använda sig av en Hotmail eller Gmail. Jag själv har svårt att ta företagare med en Hotmail-adress seriöst. Men det va hemsidor vi skulle prata om.

Google är din vän

Jag cyklar till affären och råkar trilla så min cykel blev så förstörd att det inte går att laga, funderar lite snabbt men kommer inte på någon cykelaffär i Karlskrona. Jag tar upp min Iphone (som tur väl klarade kraschen) och skriver in cykelaffär i Karlskrona. Blixtsnabbt tar min telefon och gör en sökning genom Googles register och ger mig många olika förslag på ställen som har cyklar.

Först kommer dom som har betalt lite för att synas bäst sen kommer de företagen som har ställt in ”Google företag” rätt och sen sist men inte minst kommer en lista med alla dom träffarna som Google tyckte va relevanta med min sökning. Det gemensamma med alla dessa är att att dom leder till hemsida.Visst alla träffar är inte direkt kopplade till cykelaffärer utan det kanske är någons blogg som har ett blogginlägg om cyklar i Karlskrona som har smitit sig upp på listan men de första träffarna borde vara cykelaffärer om de har gjort sin sökoptimering rätt.

Om man går in på Facebook och söker på ”cykelaffär i Karlskrona” så borde det ge noll träffar om ingen har döpt sin sida till det specifikt. Det man får upp borde vara inlägg från olika grupper man har gått med i på Facebook som använder sig av ordet ”cykelaffär” eller ”Karlskrona”. Något som inte hjälper dig något i jakten på en ny cykel.

Använd en hemsida och Facebooksida tillsammans

Jag skulle rekommendera alla företagare som vill synas på internet att skaffa en hemsida som grund sen skapa en Facebooksida till sitt företag och ha den som ett tillägg till hemsidan. Det går rätt smidigt idag att få automatiska kopplingar mellan hemsidor och Facebook.

Vi säger du har en hemsida med en blogg där du visar upp nyheter i en butik eller där du brukar skriva lite om vad som händer i företagen. Du skriver ett blogginlägg och trycker på publicera, inlägget publiceras på din nyhetsblogg och flyger automatiskt ut på din Facebooksida.

Dina följare på Facebook trycker på inlägget och läser det på din hemsida och råkar upptäcka att du även skrev ett blogginlägg igår om att du äntligen hade fått in nya stearinljus i butiken. helt plötsligt fick kunden upp en information som inte va relevant men om nu gillar stearinljus så blev det kanske en affär på ljus. Eftersom Facebooks algoritm inte är din vän så hade förmodligen kunden missat inlägget om stearinljuset. 

En annan fördel är att eftersom du skrev inlägget på din hemsida så kommer Google snoka upp texten och leverera inlägget till dom som gör en relevant sökning på Google. Inlägget kommer ligga på både din Facebooksida och på din hemsida och vill du köra en marknadsföring av inlägget på Facebook så kommer båda plattformarna vinna trafik på det.

Kommentera