Lite punkter att tänka på innan man startar webbutik

När man ska starta upp en webbutik så är det några olika faktorer man måste tänka på, ibland har jag stött på personer som börjar bygga upp en hemsida, blogg eller webbutik utan att ha en grundplan. Det slutar oftast med att dom börjar i fel ända av bygget och i slutet blir det svårt att få igång webbutiken eller hemsidan.

Jag ska försöka skriva några rader om vad man ska tänka på innan man startar upp en webbutik, självklart ska man tänka till lite om design, kontaktuppgifter m.m. fast jag har valt att rikta denna artikeln mot själva funktionerna i en traditionell webbutik.

Produkterna i din webbutik

Produkterna i en webbutik är viktiga, förutom att ha snygga säljande bilder på sina produkter så är det viktigt att ha en bra produktstruktur från början. Man vinner mycket kunder och avslutande köp om man håller sig till en enkel struktur som tillsammans med designen på sidan är enkel att navigera i för besökaren.

  • Antal produkter

Att ha en plan innan för hur många produkter man ska ha i sin webbutik är inte super viktigt, oftast byggs detta på efterhand om man inte är riktigt nischad och bara erbjuder ett fåtal säljande produkter.

  • Produktkategorier

Att dela in sina produkter i olika kategorier gör det enkelt för besökarna att navigera i webbutiken och de kan gå till det som dom är intresserade av direkt. Det man ska tänka på här är att det är lättare att lägga till olika kategorier än att ta bort dom. Alla produktkategorier som man gör skapar olika länkar och adresser i din webbutik som sniffas upp av sökmotorer för att de ska kunna leverera dom i folks sökresultat. Tar du bort en kategori så kommer Google ge dig en varning för en att du har en bruten länk, det går att fixa till genom att man pekar om länkar men det är klurigt.

  • Olika variationer

Olika variationer på produkterna är även med bra att ha en plan för innan man har publicerat produkten i webbutiken. Variationer fungerar likadant som produktkategorierna, de bildar länkar och adresser i din webbutik. Exempel om du bygga en webbutik som säljer byxor så ska du sätta upp storlekar och färger som olika variationer.

vanligaste betalningsmetoderna i en webbutik

Säljer man produkter i en webbutik så måste man ta betalt, tänk på att om man ska ta betalt direkt på sin sida så bör man ha en säker SSL anslutning. Hyr man in betaltjänster så brukar dom stå för det.

  • Kortbetalning

Kortbetalning i en webbutik är det vanligaste i dag, det går snabbt och smidigt att betala med sitt bank eller kreditkort. För att få kortbetalning att fungera i sin webbutik så måste man hyra in sig på någon betaltjänst, idag är det enkelt att plantera in i sin webbutik.

  • Swish

Idag erbjuder många webbutiker betalningar genom Swish och det finns lösningar för både manuell Swish och där webbutikerna sköter det automatiskt. För små webbutiker funkar den manuella funktionen bra om det bara rör sig om några köp i veckan.

  • faktura

Vill man erbjuda att handla med faktura i webbutiken så finns det lite olika lösningar, rör det sig om ett fåtal köp så kan man skicka fakturorna manuellt med ordernummer från webbutiken, men då finns det ingen säkerhet om kunden ”glömmer” att betala fakturan. Idag kan man skaffa tjänster som exempelvis Klarna för att sköta faktureringen.

Hur ska du leverera produkterna?

Så nu har du fått betalt för din vara, nu ska du leverera den till kunden.

  • skicka paket

Skicka paket är det vanligaste, här gäller det att forska lite vilka fraktbolag som funkar bäst för din plats och kundkrets, det kanske är bäst med postnord, eller ett avtal med annat fraktbolag.

  • Hämta på lager/butik

Har du en butik eller ett lager så kan du låta kunderna hämta produkten hos er, ni kanske bara kör förbeställningar i webbutiken och då funkar detta alternativet riktigt bra.

  • Utkörning

Levererar ni det mesta lokalt så kan ni erbjuda utkörning av produkten som en bra service till kunden.

  • Fraktfritt

vad ska frakten kosta? Man kan välja att lägga till den faktiska fraktkostnaden som en avgift när dom beställer i webbutiken. Ett annat alternativ är som är vanligt är att man kör fri frakt på beställningarna, men glöm dom inte att räkna in fraktpriset i det ordinarie priset, detta är något du som e-handlare tjänar på i längden fast priserna kan se lite dyrare ut till kund.

Lycka till med din nya webbutik

Hoppas denna texten har hjälp dig lite på traven när det kommer till att planera din nya webbutik.

Kommentera